Helder Moment is de nieuwe campagne van Interpolis. Met deze campagne roept Interpolis mensen op om een bewuste afweging te maken over wat zij wel en niet willen verzekeren. Om hen daarbij te helpen maken Interpolis en Rabobank de risico's inzichtelijk die men loopt.
Hoe peil je nu de betrokkenheid bij Helder Moment met internet statistieken? Eric T. Peterson gebruikt allereerst de volgende definitie voor engagement/betrokkenheid:
Engagement is an estimate of the degree and depth of visitor interaction on the site against a clearly defined set of goals.
De volgende postings van hem heb ik gebruikt om de betrokkenheid bij de Helder Moment campagne te meten:
1. How do you calculate engagement? Part I
2. How do you calculate engagement? Part II
3. Calculating engagement, part III … social engagement and relative content grouping
4. The engagement metric, defined (part IV in a series)
Voor zijn website houdt engagement/betrokkenheid van bezoekers het volgende in:
-They view a relatively large number of page views in a given session
-They visited the site in the last four weeks
-They have relatively long sessions
-They come directly to my site or come from a “Eric Peterson” branded search
-They be reading my weblog in addition to non-blog content
-They buy one or more of my books through my web site
Wat dus tot de volgende meeteenheden leidt:
-Click-Depth Index: Percent of visitor sessions of “n” or more pages
-Recency Index: Percent of visitor sessions occurring in the last “small n” weeks
-Duration Index: Percent of visitor sessions of “n” or more minutes
-Brand Index: Percent of visitor sessions originating directly or originating from search engine searches for terms like “eric t. peterson” and “web analytics demystified”, etc.
-Blog Index: Ratio of blog reading sessions to all sessions
-Conversion Index: In this case, session- or order-based conversion
Verschillende eenheden heb ik kunnen overnemen voor het meten van de betrokkenheid bij de Helder Moment campagne. Voor de conversie index heb ik de risicotest genomen. Verder vond ik het belangrijk om de pageviews van specifieke pagina's mee te nemen. Door aan alle eenheden een waarde en score mee te geven, kom je op een overall engagement cijfer uit. De uitkomsten presenteer ik tijdens de eerste Achmea Web Analytics bijeenkomst. Een initiatief van mij en mijn collega Kyrill Poelmans.
Mijn advies voor het meten van engagement/betrokkenheid, kijk goed naar je website om te zien of je hiermee wat kunt. Iedere website heeft namelijk weer andere doelen.
0 reacties:
Een reactie posten